Web Analytics

مشاوران مدیریت چگونه به سازمان ها در طراحی و پیاده سازی استراتژی ها کمک می کنند؟

انواع خدمات مشاوره مدیریت

• کوچینگ سازمانی:

کوچینگ سازمانی را می توان ترکیبی از مشاوره مدیریت، منتورینگ، کوچینگ و توانمندسازی دانست. این فرایند به مدت چند هفته یا چند سال بر اساس قرارداد رسمی میان مرکز مشاوره و کارفرما به طول می انجامد و طی آن حل مسائل سازمان توسط تیم های حرفه ای مرکز مشاوره تحول دیجیتال صورت خواهد گرفت.

• مشاوره کلینیکی (مشاوره ساعتی):

در مشاوره کلینیکی، جلسات مشاوره به صورت ساعتی و با زمان محدود میان کارفرما و مشاور برگزار می شود و طی آن راهکارهای لازم به کارفرما ارائه و یا به سوالات ایشان پاسخ داده می شود. در قالب کوچینگ سازمانی، نه تنها مدیران و پرسنل سازمان در یک حوزه خاص توانمند می شوند، بلکه خروجی جلسات، نتیجه ملموس عملیاتی و اجرایی برای سازمان داشته و مسائل سازمان با کمک خود مدیران سازمان حل می شود.

• پروژه مشاوره مدیریت (مشاوره پروژه ای):

در مشاوره پروژه ای، خدمات با توجه به نیاز کارفرما، در فازهای مختلف طراحی و توسط تیم مشاوره انجام می شود.

چه چیزی اشتباه پیش رفت؟

پاسخ، اگرچه دردناک اما ساده است. اما در دنیای مدیریت کسب‌وکار، بسیاری مدت‌ها در این‌سو و آن‌سو به دنبال جعبه ابزاری برای کمک به دشوارترین وظیفه، یعنی نوآوری در مدل کسب‌وکار، گشته‌اند و راه به جایی نبرده‌اند. این شرکت‌ها نتوانستند مدل‌های کسب‌وکار خود را با محیط در حال تغییر اطراف خود مطابقت دهند. 2

اگر مزیت رقابتی ندارید، رقابت نکنید! چرا شرکت‌های قدرتمندی مانند آگفا، آاِگ، لمان برادرز، دی‌ای‌سی، موتورولا، نوکیا و کداک ناگهان پس از موفقیت تجاری در چند دهه، سرانجام ناپدید شدند. آن‌ها از تجارب گذشته خود استفاده می‌کردند؛ اما گویا تکیه بر گاوهای شیرده معروف گروه مشاوره بوستون (BGroup) که چندین دهه به‌عنوان یک اصطلاح باقی ماند، دیگر بقای کسب‌وکار را تضمین نمی‌کند!

باید پذیرفت که نوآوری در کسب‌وکار، مستلزم غلبه بر محدودیت‌های ذهنی است. این کتاب به امکان می‌دهد که درک جامع و فراگیری از الگوی کسب‌وکار داشته باشیم و در مسیر روش فعالیت بپردازیم.

کتاب پیشِ رو، اثری از الیور گاسمن ، کارولین فرانکن‌برگر و مایکلا سیک در سال ۲۰۱۴ منتشر شد؛‌ نویسندگان، که در مدیریت نوآوری و استراتژی متخصص هستند، یک رویکرد سیستماتیک را برای ایجاد، انطباق و نوآوری مدل‌های کسب‌وکار معرفی می‌کنند. هر مهندس و مدیری-به‌‌عنوان مهندسی که کسب‌وکار خودش را مهندسی می‌کند- در فهرست مطالعاتش، روش‌های شناخته‌شده طراحی مسیری را آموخته است که ممکن است برای شرایط نوپدید همواره پاسخ‌گو نباشد؛ هر چند این مطالعات نمی‌توانند خروجیِ بی‌عیب و نقصی را تضمین کنند، احتمال موفقیت را به‌طور چشمگیری افزایش می‌دهند. همچنین حوزه نوآوری در الگوهای کسب‌وکار، مملو از نسبت‌ها، نسبیت‌ها و عدم قطعیت‌هاست؛ اما این کتاب به شرکت‌ها کمک می‌کند تا رویکردی ساختاریافته داشته باشند. این کتاب 55 الگوی مدل کسب‌وکار را به همراه نمونه‌هایی از شرکت‌های موفقی که از این مدل‌ها برای ایجاد اختلال در صنایع خود استفاده کرده‌اند، ارائه می‌کند. آن‌ها استدلال می‌کنند که شرکت‌ها باید به طور مستمر مدل‌های کسب‌وکار خود را تطبیق داده و تکامل دهند تا از رقبا جلوتر بمانند و به شرایط متغیر بازار پاسخ دهند.

2. ساختار کتاب بر اساس چهار جزء اصلی ساختار یافته است:

1. با مشاهده و مطالعه الگوهای ۶۰ گانه، راحت‌تر می‌توانیم به این فکر کنیم که «چه راه‌های جایگزینی برای اداره کردن کسب‌وکارمان وجود دارد». نوآوری در مدل کسب‌و‌کار: مشاوره تحول دیجیتال نویسندگان بر اهمیت نوآوری در مدل‌های کسب‌وکار، نه فقط محصولات یا خدمات، به عنوان محرک اصلی مزیت رقابتی تأکید می‌کنند. نویسندگان کتاب تلاش کرده‌اند مسیری را ترسیم کنند که طی آن، فکر کردن به الگوهای نوین کسب‌وکاری در قرن ۲۱ برای خواننده آسان ‌شود. این الگوها را می‌توان برای ایجاد مدل‌های کسب‌وکار جدید و نوآورانه ترکیب و تطبیق داد.

4. این رویکرد سیستماتیک به شرکت‌ها کمک می‌کند تا فرصت‌های نوآوری را شناسایی کنند، ایده‌ها را تولید کنند، امیدوارکننده‌ترین مفاهیم را انتخاب کنند و آن‌ها را عملی کنند.

3. کهن‌الگوهای مدل کسب‌وکار: مشاوره تحول دیجیتال نویسندگان 55 الگوی مدل کسب‌وکار متمایز را شناسایی کرده‌اند که می‌توانند به عنوان الهام‌بخش و بلوک‌های سازنده نوآوری باشند. این کتاب ابزاری کارآمد برای تعریف دقیق چگونگی و چرایی کسب درآمد کسب‌وکارها از مشتریان محسوب می‌شود و مطالعه آن به کسب‌وکارهای کوچکی که تلاش دارند منطق غالب کسب درآمد در صنعت‌شان را به چالش بکشند و الگوهای کسب‌وکاری جدیدی ایجاد کنند، کمک می‌کند یا حتی کسب‌وکارهای متوسط که می‌خواهند در رقابت با دیگر صحنه‌گردان‌های صنعت خود را محافظت کنند و به بقا و توسعه در لحظه فکر می‌کنند.

البته این کتاب شما را ناامید خواهد کرد، اگر انتظار داشته باشید چگونه از ابتدا یک مدل کسب‌وکار ایجاد کنید. هر الگو به همراه نمونه‌هایی از شرکت‌های موفقی که از این الگو برای ایجاد ارزش استفاده کرده‌اند به تفصیل توضیح داده شده است. کاربرد و مطالعات موردی: مشاوره تحول دیجیتال این کتاب شامل ابزارها، الگوها و تمرین‌های عملی است که به خوانندگان کمک می‌کند تا متدولوژی حرکت را در سازمان‌های خود به کار ببرند. چندین مطالعه موردی ارائه شده است تا نشان دهد که چگونه شرکت‌ها با موفقیت نوآوری‌هایِ در مدل کسب‌وکار را اجرا کرده‌اند، که تأثیر دنیای واقعی مفاهیم ارائه‌شده در کتاب را نشان می‌دهد.

الیور گاسمن و همکارانش در کتاب ۶۰ الگوی مدل کسب‌وکار به ما فرصتی عالی داده‌اند تا تفکرات قدیمی خودمان درباره الگوهای کسب‌وکار و کسب درآمد را به چالش بکشیم. متدولوژی حرکت: این کتاب روش‌شناسی چهار مرحله‌ای را برای نوآوری مدل کسب‌وکار ارائه می‌دهد: مشاوره تحول دیجیتال شروع، ایده، یکپارچه‌سازی و پیاده‌سازی. اگر انتظار دارید به طور دقیق یک مدل کسب‌وکار را مهندسی کنید، متأسفانه این کتاب به شما نحوه انجام آن را آموزش نمی‌دهد!

این کتاب را انتشارات راه‌پرداخت با ترجمه مناسب و روان مازیار نوربخش و محمدرضا درخشان منتشر کرده است.

Leave Your Comment